Zoeken in deze blog

26-04-2010

Wanhopige mensen en spugende kamelen

Ok en dan zit je opeens midden in de woestijn. De afgelopen week is het heeter en heeter geworden. Het is nooit meer een optie om ergens in de dertig graden te zitten, je moet gewoon blij zijn dat het nog net geen vijftig is.
Na het nare Ajmer ben ik na een lange busreis naar Jodhpur gegaan. Natuurlijk wilde de rickshaw me weer niet naar het goede hotel brengen omdat hij daar geen geld voor kreeg. Aangekomen bij het hotel waar ik voor het eerst had gereserveerd, werd er niet open gedaan en moest ik wel naar een ander hotel. Ik plofte neer op een bed in het Hare Krishna Guesthouse. Er was een aircooler(soort AC maar dan met schimmel) dus ik vond het prima. De volgende ochtend ben ik lopend (!) naar het Maharaja Fort gegaan. Dit had ik beter met een rickshaw kunnen doen aangezien het een flinke klim omhoog was en inmiddels ook al over de 40 graden. Toch was het zeker de moeite waard, helemaal omdat je een audiotour kreeg. De audiotours in India zijn hylarisch. Het begint altijd met een muziekje en dan hoor je een lage Engelse stem met een zwaar Indiaas accent. Het geheel is net een hoorspel omdat constant geluiden overal tussendoor hoort. 's Middags ging ik naar de Clocktower en een markt maar ik ben al snel gevlucht naar een van de weinige restaurants met AC vanwege de hitte. Die avond ben ik gaan uitrusten op het dakterras van het hotel. Daar heb ik twee Franse meisjes (Solene en Stephanie) en twee Australische jongens (Luke en Tim) ontmoet. De dagen erna heb ik veel met hun rondgehangen aangezien zij in het zelfde hotel verbleven.
Mijn volgende stop was Jaisalmer. Luke, Tim, Solene en Stephanie gingen ook die kant op, dus zijn we samen gegaan. Dit is een erg fijn gezelschap en zo is de camelsafari een stuk goedkoper. Nadat we uit de bus stapten in Jaisalmer werden we aangevallen door Indiers. Ik denk dat de mensen in Jaisalmer de meest wanhopige mensen zijn in heel India. Ze rennen achter je aan als je alleen al langs hun boekwinkel loopt en we krijgen gratis richshaws aangeboden als we in hun hotel verblijven. Op deze manier komen we in een prachtig hotel terecht, naast de Jain temple en midden in het fort. Het is een van de goedkoopste en een van de mooiste hotels die ik tot nu toe heb gehad in India. Het enige nadeel is dat het personeel niets te doen heeft, toch te druk is om een cooler te regelen(na 20 keer vragen in 2 dagen en boos te moeten worden EN te dreigen met het niet betalen voor de hotelkamer lukte het) en daarnaast alles wilt weten wat je doet. Zodra we ergens anders gingen eten dan in het hotel, komt de manager paniekerig naar ons toe waar we waren en of we niet nog een keer willen eten. We besluiten maar snel richting de kamelen te gaan.
's Ochtends moesten we vroeg opstaan en gingen we eerst met de jeep naar een spookstadje. Dit kleine dorpje midden in de woestijn was vervloekt en niemand durfde daar een nacht te spenderen. Daarnaast was er een prachtig Maharaja familiegraf. En toen kwamen de kamelen. Zes suffe kamelen op een rijtje die al helemaal bepakt waren met daarnaast drie Indiase mannetjes met tulbanden. Ik kreeg Pappoo. De oudste van het stel en net als alle andere helemaal onder de teken. Het fijne was dat ze helemaal niets uitlegde en je gewoon om de kameel neerplanten en wegsturen. Tim kreeg de kameel met de kip erop. De kip zat in een kleine kartonnen doos en ze gooiden wat water over z'n gezicht zodat 'hij het kon drinken'. Binnen een half uur was de kip dood, maar de guide wilde het niet geloven. Hij raakte lichtelijk in paniek aangezien hij nu niet Halal geslacht was. Conclusie: ze wilden de kip niet meer aanraken en wij moesten hem verder slachten. Gelukkig waren Tim en Stephanie twee vrijwilligers en heb ik slechts toegekeken. Het was een erg fijn gezicht om te zien hoe ze de veren eruit trokken, de kip eraf rukten en de ingewanden eruit sneden. Nog snel de poten eraf hakken en op het vuur. Uiteindelijk was het erg taaie kip met alleen een beetje zout erover maar het proefte hemels. Sinds meer dan een maand eindelijk weer een stukje vlees; ik weet weer wat ik mis.
Na lunch en een siesta weer op Pappoo's rug geklommen en verder nog de woestijn. Het waren op dit moment nog geen uitgestrekte vlaktes, maar daardoor zag je af en toe nog een geitje, skelet of verdwaalde kameel. De eindbestemming was de 'Ghost Dunes'. Uitgestrekte zachte zandvlaktes met niets anders dan heuvels en een paar insecten. De mannetjes begonnen aan ons avondmaal terwijl wij keken naar zonsondergang en de grote hoeveelheid langzaamverschijnende sterren. Hoewel je je naar kameelstinkende zadel gebruikt als matras, is het fantastisch om in absolute stilte deze sterrenhemel te bewonderen. Rond zes uur ben ik weer opgestaan om de opkomende zon te bewonderen. Een kopje chai en wat porridge en Pappoo en ik zijn weer klaar voor de reis. Vandaag is het alleen een stuk warmer; zo rond de 45 graden en geen zuchtje wind. Ik zweet me kapot onder mijn burka en zit als een zoutzak op de kameel. Toch is het hypnotiserende gewaggel een erg fijn gevoel. Op het moment dat ik niet oplet en in de kleermakerszit op de kameel zit, besluit Papoo een immense teek aan mijn broek af te vegen. Hij slaat zijn hoofd achterover en veegt snot, kwijl, haren en een teek aan mijn broek af. Ik probeer aan het touw te trekken en te gillen om hem weg te krijgen, maar luisteren doet hij niet. Ook heel fijn dat de guide me alleen maar aan het uitlachen is. De teek sla ik snel van me af maar later vind ik hem in mijn hotelkamer weer terug.
Sindsdien heb ik alleen met spierpijn rongeslenterd en wat nutteloze souveniertjes gekocht. Aangezien mama en brun toch komen (!!!) kan ik mijn hele tas nu volproppen met alle goedkope nutteloze spullen die ik nog wilde kopen.
Voor nu ben ik nog steeds aan het uitrusten en ga ik morgen met Tim en Luke naar Bikaner. Stephanie en Solene hadden hun ticket naar Delhi al geboekt en gaan de andere kant op. Oh en je kunt hier een massage krijgen; Rs.500 voor 1 uur!

1 opmerking:

  1. klinkt goed, alleen jammer van de ac en teken, nog geen heimwee? wel vet dat je ook andere bagpackers tegenkomt. x je neef

    BeantwoordenVerwijderen